WUR plaatst groei belang boven studenten

Met het nieuwe voorlopige besluit om van vijf studies Internationale bachelors (BBW, BDW, BIL, BLT, BMW) te willen implementeren vanaf September 2018, laat de universiteit duidelijk zien dat haar eigen belang boven dat van de student wordt geplaatst.    In plaats van een beleid met voorzorgsprincipe, zet ze tegelijkertijd in op professionele marketing, MOOC’s en Internationale Bachelors. Dit zou kunnen leiden naar een onvoorziene uitschieter in de groei. De WUR wilt de groei ontwikkelingen monitoren met een ‘Internationalisatie coördinator’. Zo’n persoon zal alleen zijn vlag hijsen als het al te laat is, want de WUR zal voor haar reputatie niet toegeven dat zij niet de groei op kan vangen.

De internationale bachelors en MOOC’s zal zorgen dat kwantiteit boven kwaliteit geplaatst wordt. Deze maatregelen zijn niet per se slecht, maar het huidige resultaat zal meer problemen geven dan profijt met de capaciteiten problemen. The UvA zit nu met grote problemen nu hun internationale bachelors het aantal internationale studenten heeft verdrievoudigd (van 2036 naar 6509) in slechts één jaar.

De WUR schat nu in op 150 extra studenten op het eerste jaar en uiterlijk 1000 studenten in 2025 boven op de huidige groei. Een internationalisering coördinator wordt ingehuurd om een onverwachte groei spurt te voorkomen. Maar voordat de coördinator het aankaart, heeft het probleem zich al geworteld. Europese regelingen zal een snelle Numerus Fixus onmogelijk maken voor Europese studenten. Dus internationale bachelors betekent dat er meer risico wordt genomen zonder een terugval optie.

De projectie van de groei van de WUR. Gebaseerd op de documenten rondom capaciteitsproblemen en internationale bachelors.

Bovendien accommodeert de universiteit de groei niet passief, maar wordt er actief ingezet op recruitment. €167000 euro is jaarlijks gebudgetteerd voor internationale bachelor promotie en betreft reisjes naar buitenlandse fairs, social media campagnes, maat werk video’s en recruiters. Dit geld gaat niet naar onderwijs kwaliteit of onderwijs faciliteiten. The WUR slogan hierover is om te inverteren in ‘mensen in plaats van stenen’, but ze zich niet bewust dat er zonder genoeg stenen, de mensen in het onderwijs in de kou kunnen staan.

Ironisch lag de WUR op het randje van bestaan ergens voor het jaar 2000 door een tekort aan studenten. De universiteit van Utrecht gaf interesse om deze landbouw faculteit over te nemen. Sommige oud ravotten van de WUR zouden het zich kunnen herinneren en wellicht verklaart het ook dat de beleidsmakers van de WUR bang zijn de groei te remmen. Die angst zou kunnen verklaren waarom er minder gekeken wordt naar de zijeffecten van het succes van de WUR en de groei structureel onderschat. Dit verklaart de vreemde houding alle groei op te willen vangen, maar niet te willen investeren in duurzame onderwijs faciliteiten.

Met deze lange termijn ontwikkelingen verandert hopelijk deze houding van de WUR en zet ze zich volledig in om duurzame onderwijs gebouwen te realiseren of de groei te temperen.

    • De internationale groei zal nog doorgaan voor vele jaren. Ontwikkelingslanden bewegen zich naar midde-inkomen landen, waar een voelbaar deel van de bevolking de mogelijkheid heeft om in het buitenland te studeren. De WUR is populair en doet een slimme zet door hevig te investeren in MOOC’s (Massive Open Online Course). Duizenden studenten komen in aanraking met online WUR onderwijs en zullen besluiten om hun complete master of bachelor te volgen in Wageningen.

 

    • Gezien de nationale studenten verwacht de universiteit geen langdurige groei, omdat het aantal jongeren in Nederland en voortgezet onderwijs  stabiliseert en neergaat. Demografisch gezien klopt dat, maar vergeet niet de sociale en politieke dimensie in de keuzes van jongeren en de maatschappij. Gezien de groei van “Groenlinks”, het Parijsakkoord en het Climate-Kick programma, de life-sciences zijn geen niches meer, maar worden mainstream.

 

  • Tot slot is de angst voor digitale disruptie, waarbij iedereen een universiteit(s)hopper wordt, overschat op de korte termijn. Smartphones en Augmented Reality hebben onderwijs nog niet gerevolutioneerd, omdat het niet de manier van leren heeft veranderd. Onze huidige communicatie technologie is nog niet op hetzelfde niveau dan face-to-face om complexe kennis en nuances uit te leggen en te bediscussiëren.

Vorige maand gaf demissionaire minister Dijsselbloem, minister van financiën, en Louise Fresco aan dat er meer dan 2 miljoen euro zal gaan naar een ´dialogue centre´ en een ´starter village´, maar niets is gezegd over de financiering wat het meest nodig is: extra onderwijsfaciliteiten. Hopelijk hebben de verkiezingen nieuwe deuren geopend voor een nieuwe minister die voldoende financiering aankondigt. En anders kan het bestuur ons oproepen om het dialoog te verbeteren: Schemercolleges zijn geen oplossing.